Vine iarna – cum alegi anvelopele potrivite pentru mașina ta?

0 198

Anvelopa este o componentă a autovehicului în formă de inel care acoperă janta pentru a o proteja, dar și pentru a-i permite vehiculului performanță sporită. Aceasta este formată din banda de rulare și corp. Banda de rulare oferă tracțiune, în timp ce corpul asigură reținerea aerului comprimat. Principalele sale funcții sunt de a asigura aderența adecvată și contactul de frecare cu suprafața de rulare. Astfel că anvelopa ajută la menținerea greutății vehiculului, accelerație, frânare și manevrabilitate.

Iată cum alegi anvelopele potrivite

Pentru realizarea anvelopelor, producătorii folosesc diferite tipuri de cauciuc, rășini speciale, negru de fum, pigmenți, antioxidanți, dioxid de siliciu și alți aditivi. Elementul de bază e dioxidul de siliciu, care e un material compozit realizat din nisip și folosit pentru a îmbunătăți aderența anvelopei pe drumuri ude și în condiții de iarnă, precum și pentru a reduce rezistența la rulare.

O anvelopă clasică este formată din 8 straturi. Căptușeala interioară e reprezentată de un strat de cauciuc sintetic etanș. Acesta se găsește în interiorul anvelopei și este echivalentul modern al camerei de aer. Cel de-al doilea strat este carcasa compusă din snururi din fibre textile fine, așezate în linii drepte și îmbinate în cauciuc. Aceste cabluri sunt un element cheie în structura unei anvelope și îi permit să reziste la presiune. Carcasa face parte din anvelopa pe care sunt fixate flancul și banda de rulare și care este compusă din pliuri, zona inferioară a talonului și curele.

Cel de-al optulea strat și poate și cel mai important este banda de rulare așezată peste straturile de contravântuire. Este partea modelată a anvelopei care va intra în contact cu drumul. Acesta trebuie să poată rezista la solicitări foarte semnificative. Ea diferă în funcție de construcția anvelopei, materialul compozit și de model, dar și de presiunea din anvelopă.

Ce trebuie să știi despre banda de rulare a anvelopelor

Modelul benzii de rulare este caracterizat de forma geometrică a canelurilor, urechilor, golurilor și lamele. În zilele noastre, modelele benzii de rulare au caneluri unghiulare, verticale și longitudinale și lamele. Scopul principal al lamelelor este de a dispersa apa eficient. Datorită unor serii de caneluri, apa este evacuată și nu creează vârtejuri la joncțiunile canelurilor. Secțiunea transversală a canelurilor (lățimea și adâncimea lor) contează semnificativ. Adâncimea canelurilor anvelopelor de pe piața europeană variază între 7-8 mm. Lamelele sunt văi tăiate de-a lungul anvelopei, care permit apei să iasă în lateral, într-un efort de a preveni hidroplanarea sau acvaplanarea.

Acvaplanarea are loc atunci când apa nu este îndepărtată corespunzător de pe suprafața anvelopei. Apa se acumulează în fața ei și când presiunea acesteia depășește presiunea aerului, anvelopa pierde contactul cu suprafața și roțile derapează.

În funcție de sezonul pentru care sunt proiectate, există trei tipuri de anvelope: de vară, de iarnă și all-season. În alegerea anvelopei potrivite, trebuie să iei în considerare condițiile de conducere, clima și nevoile de performanță. Nu folosi anvelope de iarnă vara și nici invers.

Industria de anvelope recomandă să fie montate aceleași anvelope pe toate pozițiile roților ale unui vehicul. Dacă totuși, din cauza disponibilității sau a considerentelor economice, este necesară amestecarea, este permisă amestecarea mărcilor și modelelor benzii de rulare, atâta timp cât aceleași modele și mărci sunt montate pe aceeași axă. Anvelopele vehiculului ar trebui să respecte dimensiunea și viteza recomandate de producător, capacitatea de încărcare, precum și orice alte specificații recomandate. Toate acestea sunt notate de către producător pe partea laterală a cauciucului cu litere scoase în relief.

Tu ți-ai ales pregătit anvelopele de iarnă?

Sursa foto: unsplash.com

(P)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email NU va fi publicata.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.