Interviu cu primarul orașului Băicoi: Guvernul nu a luat cea mai înțeleaptă decizie prin OUG 107/2024
Interviu cu primarul orașului Băicoi: Guvernul nu a luat cea mai înțeleaptă decizie prin OUG 107/2024. Vezi ce părere are Marius Constantin despre ordonanța care limitează chetuielile administrațiilor locale, pentru ultimele 4 luni din acest an.
Controversele generate de ordonanța de urgență pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, sunt analizate de edilul-șef.
– Domnule primar, la fel ca și spre finalul anului trecut, înțeleg că statul trebuie să se încadreze într-o anumită limită de deficit bugetar, conform negocierilor cu Uniunea Europeană, așa că a decis să taie cheltuielile localităților până la 31 decembrie. Cum vă afectează?
– La fel ca și anul trecut, statul ia o măsură, hai să nu spunem neapărat greșită, deși mie așa îmi pare, dar nici foarte înțeleaptă. Ar fi fost normal să analizeze ce s-a întâmplat la finalul lui 2023 și să fie o lecție pentru Guvern, respectiv să vadă că nu a avut efectele scontate, deci nu a fost o măsură eficientă, care să regleze deficitul. Nicidecum! Deficitul a fost pe creștere. Dar, până la urmă, Guvernul este cel care decide. Ceea ce pot eu să afirm, este că cei mai mulți primari din România sunt nemulțumiți de OUG 107, din 4 septembrie 2024, deoarece limitează anumite cheltuieli, la nivel local, și ne interzice să mai facem anumite investiții în trimestrul IV. Bugetul orașului, care se votează la începutul anului, este de fapt o previziune, ceea ce ne așteptăm noi la momentul respectiv să avem venituri și să decontăm cheltuieli. Sumele menționate nu sunt disponibile imediat, ci vin pe tot parcursul anului, atât din taxe și impozite locale, cât și de la nivel central. Așadar, încasăm bani inclusiv în lunile octombrie, noiembrie și decembrie, motiv pentru care apar tot felul de rectificări, în plus sau în minus. Tocmai din acest motiv suntem nevoiți să derulăm investiții și în trimestrul IV, în funcție de încasări. Cred că această ordonanță este greșită, pe anumite aspecte, în special pentru faptul că ni se impune să blocăm anumite lucrări, pentru care nu aveam contractele gata semnate la momentul apariției OUG 107, chiar dacă sursa de finanțare este asigurată de la bugetul local, deci nu solicitam nimic statului. Cu alte cuvinte, deficitul bugetar nu crește astfel! Să nu te mai lase să faci investiții în ultimele luni, repet, cu banii orașului Băicoi, mi se pare anormal.
– Când vorbim de investiții, la ce se face referire mai exact?
– La tot felul de investiții. Noi ca administrație locală nu mai avem voie să încheiem niciun contract nou de proiectare, execuție sau prestări servicii, de la data intrării în vigoare a ordonanței, adică 4 septembrie. Pe de altă parte, legea ne interzice să încheiem contracte fără a avea banii asigurați în buget, așa că am depins de nivelul încasărilor. Tot ce prevăzusem să facem în perioada octombrie – decembrie, dar nu am apucat să semnăm contracte, acum este blocat. Cum salvează problema asta deficitul bugetar? Eu, unul, mă îndoiesc că o face. Înțeleg să nu mai cerem bani de la nivel central, dar să nu putem să folosim banii pe care îi luăm din taxe, impozite și amenzi locale? E absurd. Vă dau un exemplu: mai aveam de asfaltat câte străzi mai mici, care nu sunt prevăzute în contractul multianual, aflat deja în vigoare. Este firesc până faci studiul de fezabilitate, până obții proiectarea și toate autorizațiile necesare, cerute de legislație, că aștepți să vezi banii în bugetul local, ca să poți scoate lucrările la executare. Noi avem banii acum, dar nu mai putem face nimic, pentru că nu am apucat să semnăm contractul. Niciun constructor nu va accepta să facă execuția pe banii lui și să aștepte anul viitor ca să-l plătești, mai ales că bugetul pe 2025 se va vota prin februarie-martie, dacă nu și mai târziu. Această ordonanță, așadar, ne împiedică să facem astfel de investiții. Pe de altă parte, Guvernul are într-un fel dreptate, pentru că se fac și cheltuieli inutile sau mai puțin eficiente. Prin OUG 107 se interzice, de exemplu, cumpărarea de bunuri și servicii, reprezentând furnituri de birou: mobilier, papetărie etc. Unele administrații locale fac astfel de lucruri, dar noi nu. De asemenea, nu mai avem voie să cumpărăm bunuri de natura obiectelor de inventar, cum ar fi mobilierul stradal. Nu mai avem voie să facem cheltuieli pentru cărți, publicații și materiale documentare. Nu mai avem voie să achiziționăm consultanță și expertiză, cu excepția proiectelor pe fonduri europene. Ca o paranteză, bine că s-au gândit să nu blocheze proiectele UE, pentru că se mai deschid ceva axe de finanțare, pentru care ne dorim să accesăm bani. Nu mai avem voie să finanțăm cursurile de pregătire profesională, care sunt obligatorii pentru funcționari publici și consilieri locali. Aici eu chiar aș propune ca aceste cursuri să nu mai fie permise să se realizeze prin stațiuni, unde suntem obligați să plătim cazarea și masa angajaților, ci direct la sediile primăriilor sau online. Cine vrea să se perfecționeze o poate face și fără să meargă pe litoral sau la munte. Nu mai avem voie să plătim studii și cercetări, asociații și fundații (cu excepția celor care vizează domenii ca sănătatea și asistența socială).
– Așadar, ce mai puteți face până la sfârșitul anului?
– Doar investițiile nefinalizate, dar pentru care avem deja contracte semnate. Putem depune noi proiecte pe fonduri europene. Cam atât !
– Și aveți dubii că deficitul bugetar va scădea prin astfel de decizie?
– Da, clar. Deja avem un istoric, cu ordonanța similară de la finele anului trecut. Toate investițiile locale au fost blocate în trimestru IV, iar asta nu s-a reflectat pozitiv în scăderea deficitului bugetar. Cred că trebuia făcută o distincție între cheltuieli inutile, ineficiente – cum ar fi să cumperi mașini, mobilier ș.a.m.d.- și cele cu adevărat importante, finanțate de la bugetul local.
– Înțeleg că OUG 107/2024 face referire și la amnistia fiscală, cu impact și asupra taxelor, impozitelor și amenzilor plătite la nivel local. Ce fel de impact va avea?
– De data asta, vorbim de un impact pozitiv. Cei care au datorii neachitate către ANAF, dar și către bugetele unităților administrativ-teritoriale, vor fi scutiți de o parte din plata majorărilor și penalităților aferente, dacă achită integral suma datoriei inițiale. Spun că este un aspect pozitiv, pentru că, de multe ori, atât pentru persoanele fizice, cât și pentru societățile comerciale, majorările și penalitățile de întârziere practic dublau suma de achitat. Așadar, amnistia nu înseamnă că nu mai ai de plătit ce datorai statului, instituțiilor sau autorităților locale. Nimeni nu scapă de așa ceva. Este o măsură care are ca scop recuperarea banilor, dar care se aplică limitat (până la 31 decembrie 2024), și numai dacă achiți suma toată, o singură dată, nu în rate. Amnistia fiscală a mai fost dată, dacă nu mă înșel, și în 2019. Ca și atunci, vom fi obligați să aplicăm măsura, prin vot în Consiliul Local, motiv pentru care va fi depus un proiect în această lună, care va fi supus dezbaterii.
Ziarul de Ploiești