De la 1 iulie, firmele care lucrează cu statul vor putea factura doar electronic

0 328

De la 1 iulie, firmele care lucrează cu statul vor putea factura doar electronic, iar Ministerul Finanțelor va aproba fiecare document emis, printr-un sigiliu.

Noua procedură fiscală e stabilită în OUG 120/2021.

Sistemul de emitere a documentelor justificative devine obligatoriu de la 1 iulie 2022 în relația dintre firme și instituții ale statului, adică business to government (B2G), dar va fi extins și în relația dintre societăți (B2B).

În vederea utilizării sistemului naţional privind factura electronică, emitentul şi destinatarul trebuie să fie înregistraţi în Registrul RO e-Factura. Acesta este public şi se afişează pe site-ul ANAF.

Odată înscrise în registru, societățile comerciale nu mai pot emite facturi scrise nici măcar către alte firme, ci doar prin intermediul acestui sistem electronic.

Operatorii economici stabiliți în România care lucrează cu statul au obligația să emită facturi electronice și să le transmită prin sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, care poate fi accesat doar cu ajutorul credențialelor pentru Spatiul Privat Virtual (SPV), respectiv e nevoie de certificat digital (semnătură electronică).

Exemplarul original al facturii electronice se consideră fișierul de tip XML, completat de reprezentanții firmelor, care este trimis spre aprobare către Ministerul Finanțelor (ANAF).

Transmiterea facturii se va putea efectua fie prin interconectarea aplicației disponibile la nivelul societăților emitente (ceea ce presupune costuri suplimentare pentru o soluție de furnizare a facturii electronice), utilizând o interfață (subiect de pre-autorizare), fie prin utilizarea aplicației puse la dispoziție în mod gratuit de către Ministerul Finanțelor (dacă va funcționa corect).

După transmiterea facturii electronice, sistemul va efectua operațiuni de verificare și validare de structură, de sintaxă și de semantică, ulterior generând un mesaj automat de răspuns.

În cazul în care factura respectă structura, se aplică semnătura electronică a Ministerului Finanțelor (aspect care atestă primirea acesteia în sistemul național privind facturarea electronică) și se comunică destinatarului. În situația în care factura nu respectă structura, emitentul primește mesaj cu erorile identificate. După corectarea acestora, factura se retransmite prin același sistem.

Ministerul Finanțelor va folosi sigiliul electronic atunci când transmite factura electronică operatorului economic. Aplicarea acestuia atestă primirea facturii în sistemul național privind factura electronică RO eFactura.

CARE ESTE SCOPUL ACESTEI DIRECTIVE EUROPENE

Practic, România se aliniază la normele impuse de Uniunea Europeană (mai târziu decât alte state), prin Directiva 2014/55/UE.

La nivelul UE, combaterea fraudei și evaziunii fiscale este un obiectiv prioritar, iar atingerea acestui obiectiv se urmărește atât la nivel comunitar prin adoptarea de măsuri comune, aplicabile tuturor statelor membre, cât și la nivel național, fiecărui stat membru revenindu-i obligația de a lua măsuri în vederea întăririi capacității administrative și a creșterii gradului de colectare a impozitelor și taxelor.

Sistemul implementat în țara noastră a fost inspirat din Italia, stat care a făcut primul pas în această direcție încă din 2014.

Contribuabilii italieni emit facturile electronice într-un format XML specific și, ulterior, le încarcă în SdI. Sistemul efectuează unele verificări formale și, dacă factura este acceptată, platforma livrează e-factura destinatarului și trimite un raport de livrare furnizorului. În caz contrar, se emite un proces-verbal de respingere. Dacă sistemul nu poate livra o factură electronică destinatarului, SdI salvează factura electronică la dispoziția destinatarului pe platforma autorității fiscale și informează furnizorul în consecință.

Locul facturii pe hârtie rămâne doar în arhive. Ministerul Finanţelor pune la dispoziţie sistemul de facturare electronică ce permite încărcarea, stocarea şi descărcarea facturilor. Un pas important pentru transformarea digitală a relaţiei dintre antreprenor şi stat şi un salt uriaş pentru transparentizarea achiziţiilor publice din România, RO e-Factura este sistemul care permite 100% monitorizarea, analizarea şi compararea costurilor pentru achiziţiile publice, în timp real. Ministerul Finanţelor anunţă operaţionalizarea deplină a sistemului RO e-Factura începând de joi, 11 noiembrie, pentru relaţia între companii şi autorităţile publice, iar în scurt timp va fi disponibil şi pentru operaţiunile comerciale exclusiv private”, se arată într-un comunicat al Ministerului de Finanțe din România.

Potrivit sursei citate, beneficiile RO e-Factura sunt atât pentru administraţia publică, cât şi pentru mediul privat. Astfel, sistemul oferă o imagine de ansamblu, în timp real, asupra execuţiei bugetare şi în următoarea etapă, a tranzacţiilor în relaţia B2B, contribuie semnificativ la reducerea fraudei TVA la nivel naţional, cât şi în cadrul Uniunii Europene şi va reduce pierderile asociate cu evaziunea fiscală, va fi un sistem interconectat cu celelalte sisteme deţinute de statele membre ale U.E. şi va asigura posibilitatea participării în procesul de achiziţii publice a oricărei entităţi din oricare stat membru al Uniunii Europene.

Ziarul de Ploiești

Lasa un comentariu

Adresa ta de email NU va fi publicata.