Autostrada Ploiești – Brașov rămâne un vis. Unul care se transformă în coșmar
Autostrada Ploiești – Brașov rămâne un vis. Unul care se transformă în coșmar, atât pentru autorități, cât și pentru șoferi.
În această săptămână, premierul Nicolae Ciucă a participat la o acțiune a PNL, la Sinaia, ocazie cu care a fost abordată și problema traficului infernal de pe Valea Prahovei.
Cu această ocazie, primul-ministru a precizat că autostrada nu se poate face pe bani europeni și că se caută o soluție, care a mai fost discutată și în urmă cu 8-10 ani, fără folos.
„Este o problemă care nu s-a rezolvat de 30 de ani. Trebuie să fie odată asumată. În momentul de față nu este prevăzută în master-plan și în PNRR. Ca atare nu poate fi finanțată din fonduri europene. Soluția discutată a fost un parteneriat public – privat. Vom anunța o decizie pentru autostrada Comarnic – Brașov cât de curând”, a spus Ciucă.
Preşedintele USR, Cătălin Drulă, a criticat declarația premierului și i-a amintit acestuia că în prezent este un contract de proiectare în derulare, finanțat din fonduri europene, iar soluția aleasă pare „aberantă tehnic”.
„Aveţi un contract de proiectare de realizat, e semnat, aveţi finanţare europeană pentru el. N-aţi fost în stare nici măcar să finalizaţi faza de analiză de trasee! Trageţi de consultantul Consitrans (singura ofertă depusă, în mandatul predecesorului meu, am primit-o moştenire) să facă o treabă ca lumea. A venit cu o primă variantă de traseu „la mişto”, total neserioasă, Dumnezeu ştie de ce. Că nu vrea să realizeze contractul probabil. Cu o variantă de tunel de 14 km pe sub Prahova în zona Câmpina (o zonă în care autostrada se poate construi la zi) complet aberantă tehnic. Totul pentru a arunca preţurile în aer”, susţine liderul USR.
Tot acesta i-a amintit lui Nicolae Ciucă faptul că ideea unui proiect public-privat nu a avut succes până acum, deci nu ar mai trebui încercată.
„Ultima încercare a făcut-o doamna Dăncilă prin ilustrul coordonator de mari proiecte Vâlcov. Cu rezultat previzibil: zero. Înainte a mai încercat Ponta (2014). Mai înainte, PDL-PNL (2007-2008). Şi mai înainte, tot PSD, Năstase (2004). O serie complet previzibilă de eşecuri, pentru că se bazează pe o balivernă: că vine privatul, face autostrada din banii lui şi apoi şi-i recuperează din taxa de autostradă. Ultima încercare serioasă (cea din 2014) a demonstrat cu consultanţă financiară pe bune că această recuperare e în procent de 5-10%. Restul de 90% trebuie să îi acopere statul. Care, de fiecare dată când se ajunge la asta, zice smiorc şi anulează PPP-ul”, a spus Cătălin Drulă.
Ziarul de Ploiești