Scandal la Sinaia, din cauza unei viitoare parcari (FOTO)
Scandal la Sinaia, din cauza proiectului unei viitoare parcari (FOTO). O anchetă de presă a declanșat un tăvălug de opinii.
Proiectul, denumit Park&Ride, prevede construirea unei clădiri de beton, cu 7 etaje, peste drum de Gara Sinaia, respectiv în zona scărilor care urcă spre centrul orașului.
Acolo ar urma să apară o parcare pentru 300 de mașini, destul de necesară într-o stațiune care duce lipsă de astfel de facilități.
Problema este că viitoarea construcție ar presupune distrugerea unei zone verzi și aici părerile sunt împărțite.
Primarul Vlad Oprea a explicat: „Park&Ride înseamnă constituirea unui element arhitectural perfect integrat în specificul zonei, format din subsoluri și demisoluri retrase succesiv și acoperite de vegetație, care vor urmări linia pantei existente, crearea unui nod de transport intermodal, stație pentru transportul urban, stație pilot de încărcare electrică, spații verzi-pietonale, accese carosabile, utilități și branșamente. Este un proiect necesar, aflat în inderdependență cu alte proiecte. Și atenție, nu este singura parcare pe care o plănuim pentru zona aflată în vecinătatea DN1. Motivele sunt simple: avem aproape 700 de navetiști, dar și un număr mare de turiști sau oameni de afaceri care poposesc în Sinaia pentru câteva ore sau cateva zile. Cea mai bună variantă atât pentru ei, cât și pentru comunitate, este intrarea direct din DN1 într-o parcare modernă, unde iși pot lăsa în siguranță automobilul, pentru ca apoi să acceseze facil zona centrală a orașului, pe jos, cu autobuzul sau cu bicicletele si trotinetele electrice care vor putea fi închiriate de pe esplanada creată sus, la Bulevardul Carol I. Astfel, dupa modelul confirmat de experienta altor orase europene, minimalizăm traficul auto în interiorul orașului și protejăm zonele istorice de și mai multe mașini parcate pe trotuare sau carosabil, ambuteiaje și trafic sufocant în sezon. Va fi un punct de acces real către oraș. O intrare modernă, integrată, prietenoasă, adaptată nevoilor de azi, din 2019. Foarte important de precizat: este un proiect care va pune în valoare clădirile din jur. Hotelul Caraiman, primul hotel al orașului, va câștiga pe latura estică o espalandă pietonală, o prelungire la nivel a Parcului Dimitrie Ghica, iar oamenii vor putea să admire această clădire de patrimoniu din unghiuri inaccesibile azi. La fel și Gara, surghiunită de centura orașului – DN1 – factorul poluant numărul unu zonei. Terasa care va rezulta din proiect va putea reprezenta un bun punct de belvedere asupra celor trei Gări, care nu pot fi admirate de nicăieri în acest moment, dinspre oraș.”
Construcția se finanțează prin aport mixt: 4 milioane de euro – din fonduri europene și 0,8 milioane euro – de la bugetul de stat.
Site-ul de investigații Rise Project susține că „Statul român își folosește instituțiile și banii pentru a-și viola patrimoniul istoric” și critică această inițiativă. Detalii aici: https://www.riseproject.ro/parcare-mamut-platita-din-bani-publici-si-avizata-de-ministrul-culturii-ridicata-intr-un-sit-istoric/
Edilul stațiunii neagă acuzațiile și spune că impactul va fi pozitiv: „Proiectul Park&Ride face parte dintr-o viziune mai largă asupra orașului, viziune care se axează pe componenta de dezvoltare pentru oameni, biciclete, mijloace de transport verzi. Această viziune a fost votată de către sinăieni. Pasarelele pietonale din Platou – Izvor – 1 Mai, autobuzele electrice, proiectele parcărilor de la DN1, dar și alte măsuri viitoare vor face din Sinaia un oraș mai bine protejat de noxe și trafic auto, mai funcțional, mai prietenos pentru toate categoriile de trafic, dar în special pentru cel nepoluant și neintruziv. Toate acestea au fost prezentate sinăienilor de mai multe ori. A existat dezbatere publică pe planurile de mobilitate urbană, întâlniri și formulare online. Necesitatea locurilor de parcare este indiscutabilă, dar proiectul Park&Ride nu se referă doar la o parcare. Ci și la căi de acces subteran, ascensoare, acces facil pentru persoanele cu dizabilități, dinspre și de la Gară, integrarea a patru opțiuni de mobilitate spre obiectivele turistice din oraș: pietonal, autobuz verde, bicicletă sau bicicletă/trotinetă electrică.”
Iar oamenii au păreri împărțite: unii spun că o astfel de parcare ar trebui construită la intrarea în stațiune (dar nu sunt terenuri disponibile în acest sens), alții susțin că șoferii nu ar avea chef să meargă 3-4 kilometri pe jos, după ce își lasă mașinile, așa că locația aleasă este una bună.
Ziarul de Ploiești